Marahwa u Mléčného pramene |
Marahwě, která začne žít s jeskynními lidmi pod Králickým Sněžníkem, se narodí syn Stamich. Odmalička je jiný než děti lovců mamutů. Rozumí řeči zvířat i rostlin a všechny lesní bytosti nad ním drží ochrannou ruku. Stamich nejraději poslouchá pohádky své maminky, ale také příběhy jejích vílích sester, které k chlapci promlouvají proměněné v kvítky mateřídoušky.
Vyprávějí mu i o Perunově ledovém trůnu vysoko v horách, ze kterého se dá dohlédnout až do budoucnosti. A Stamich touží po nesmrtelnosti, aby mohl poznat, jak bude vypadat kraj bez jeskynních lidí a mamutů za tisíce let...
Lovci však mají tvrdý život, kde není prostor pro Stamichovy fantazie. Během krutých zim tlupa často hladoví a muži se musejí starat o shánění potravy. Jednou na lovu mamutů je Stamichův otec smrtelně zraněn samicí, které lovci odeženou mládě, aby všichni měli čerstvé maso. A zatímco Man umírá a přeje si, aby se ze Stamicha stal statečný lovec, chlapec k nevoli celé tlupy ulovené mamutí mládě pustí na svobodu. Ve chvíli, kdy Man vydechne naposledy a Marahwa se promění v řeku, zachraňuje Perun svého vnuka před zlobou jeskynních lidí. Bere si kloučka do své družiny nesmrtelných strážců hor, přiděluje mu jeho rodný kraj pod Králickým Sněžníkem a dává mu nové jméno Stamichman.