Nechci se teda teď rejpat ve statistice dosahování vrcholů doma a na expedicích, ale spíš bych se pozastavil nad tím, jak se takovej návrat z větších akcí promítne právě v tomhle sektoru našeho bytu. Totiž. Vždycky, když prožiju něco velkýho, tak se mi pak o tom ještě dlouho, a hlavně živě, zdá. Tak třeba, když jsem se vrátil z Grónska, budil jsem ženu několikrát za noc výkřiky o mrazu. Řval jsem na ní tak dlouho, že se musíme stáhnout z ledovce, než se mnou třepala konečně dost na to, aby mě vzbudila. Takovejch nocí po návratech ze světa tam venku za dveřmi byla spousta, ale nikdo z nás už nikdy nezapomene na tu, kdy jsem se vrátil z nepálského Himálaje, z Ama Dablamu, nejkrásnější hory světa.Byl jsem doma možná už třetí den a dalo se čekat, že noc bude klidná. Ona tedy klidná byla, ale jen do momentu, kdy v dětském pokojíčku zakopl náš králík o misku s granulema. Ten blbec se tak leknul, že zapomněl na to, že je v kleci a vyběhnul tryskem dopředu. Rozsekal se o mřížku klece a vzbudil naší dceru Madlenku. Ta se probudila a začala plakat. Tím vzbudila svou sestru Vendulku, která se zvedla z postýlky a zamířila si to k nám do ložnice. Jenomže tam jsem byl já, ležel jsem úplně nahej vedle svý úplně nahý ženy a zdálo se mi zrovna o tom, že mi dítě padá z okna našeho bytu a já s tím nemůžu nic dělat. Silueta milovaného dítěte mizela v propasti a já propadal zoufalství. V tom nejhorším mě vzbudil pláč Madlenky a já doslova vyskočil z postele.
Okamžitě jsem vyběhl rovně a zapomněl, že z postele se musí do chodby vlevo, nikoliv rovně do skříně, o kterou jsem se celej rozplácnul. Uvědomil jsem si hned správný směr a v roli vytrvalého zachránce vyběhl do chodby, kde se můj postup zastavil tentokrát o zeď s věšákem. Jak jsem byl rozespalej, úplně jsem zapomněl, že musím znovu doleva. A tak jsem už podruhý nabral správnej směr a konečně vtrhl do pokojíčku. Rozrazil jsem dveře, zakopl o práh a začal k sobě silně tisknout chudáka překvapenou Vendulku.
Z plna hrdla jsem při tom řval naprosto neartikulovaný sled slov, hlásek, vzlyků a citoslovcí, než jsem tím vzbudil ženu, která okamžitě přiběhla do pokoje za námi. Začala se mnou, tudíž i s mým pětiletým rukojmím, cloumat, aby mě vzbudila. Křičela na mě: "Petře, probuď se! Už jsi doma!"
A tak to skončilo tak, že jsme na sebe v tom pokojíčku o půlnoci řvali na sebe všichni čtyři, jak pominutí.
Když jsem se konečně probral, žena i já jsme propadli hysterickému smíchu, děti naopak hysterickému pláči. Uklidnit se nám je podařilo dobře až za půl hodiny a zhruba měsíc trvalo, než se uklidnily natolik, že se nebály přicházející tmy a vlkodlačího tatínka.
Když jsem se konečně probral, žena i já jsme propadli hysterickému smíchu, děti naopak hysterickému pláči. Uklidnit se nám je podařilo dobře až za půl hodiny a zhruba měsíc trvalo, než se uklidnily natolik, že se nebály přicházející tmy a vlkodlačího tatínka.
Tenhle příběh píšu zrovna po tom, co jsem se vrátil z 67 kilometrů dlouhého pěšího přechodu Krkonoš. Včera jsem totiž s dvěma přáteli za 19 hodin přešel celé Krkonoše nejdelším možným kurzem, z Trutnova do Harrachova. Místy jsme se probíjeli po kolena ve sněhu, mrzlo celou dobu, nad ránem a večer bylo hluboko pod mínus deseti stupni. Bolí mě nohy a trochu i hlava.
První noc, jak to tak bývá, byla klidná. Usnul jsem doma vyčerpáním a až do rána se nepohnul. Ale ta druhá a třetí noc nás teprve čekají. Králíka dnes večer zavřu raději v obýváku.