Ano, uznávám, že doba se mění a pokrok nezastavíš… A tak jako dnešní ratolesti ovládají mnohdy dovedněji tablety a chytré telefony nežli jejich rodiče, o prarodičích ani nemluvě, stejně tak i dnešní „baby cyklisti“ dost možná znají termíny jako elektrokolo, analog nebo pedály… Ale v MÉM dětství - před čtyřiceti lety - jsme zkrátka měli šlapky.
A to je ten kámen úrazu. Jednak proto, že jsem v naší cyklo partě téměř nejstarší a jako taková jedna z mála pamětnic šlapek. A jednak proto, že navzdory svému věku jsem cyklistka nejméně zkušená. S jízdou na kole jsem začala teprve před pěti lety. Sami musíte uznat, že tahle kombinace není nejšťastnější a plodí protichůdné reakce a situace. Nelze pominout velmi důvtipné poznámky typu, že šlapky najdu v Perlovce či Skořepce (pro nepražáky – ulice, ve kterých se ještě před dvaceti lety vyskytovaly prostitutky) nebo kde ty šlapky vlastně mám a tak podobně.
Nicméně se opravdu snažím pochytat cyklistickou terminologii od názvů části kol přes úkony údržby až po jednotlivé kusy potřebné kosmetiky. Samozřejmě nevyjímaje tvrďácký slang, protože musíte aspoň občas jet kudlu, dát kamínek, musíte znát rozdíl mezi emtébéčkem a silničkou, vědět proč chtít celopéro, co je sériovka nebo bidon, že dresy vozíte nebo že při jízdě nemáte cukat…. Zkrátka a dobře, kolo to není jen jízda, je to svět, do kterého musíte proniknout. A když potkáte ty správné lidi, je to nádherné objevování, které vás úžasně naplňuje.
Takže výrazům naslouchám, absorbuju a následně zařazuju do svého slovníku, abych byla stoprocentní bikerka, potěšila svého učitele i guida v jedné osobě (a taky předešla jeho kritickým výrokům a hlasitému lamentování) a nebudila výsměch ostatních špatně zvolenými výrazy, byť je to posměch blahosklonný a víceméně milý.
Šlápnout do pedálů“ se mi vyloženě líbí a dobře vím, že hlásat „Šlápnout do šlapek“ by ztratilo svůj půvab. Jenomže pak stačí, abych se o pedál uhodila, ťukla s ním třeba o kámen a nebo mi po něm sjela zablácená bota – zkrátka jakákoli sebemenší nehoda promění můj pedál v prachsprostou šlapku a já jí to pěkně nahlas a přede všemi vytmavím! A je vymalováno. Musím se opravit a kdo mne zná, už tuší, že mám naléhavou potřebu vysvětlovat, co všechno se mi s pedály zrovna stalo a co způsobilo tohle faux paus…
Naštěstí pro mne se mi tyhle historky stávají čím dál tím méně. A proč? Mám nové pedály!!! To prosím není placená reklama, to je fakt. A rozhodně vůbec nečekejte žádné odborné recenze a rozbor toho co bylo před a po nových pedálech. Chci se s vámi jenom podělit o svou skromnou zkušenost. Byla jsem překvapená, jak taková zdánlivá maličkost může změnit celkovou kvalitu jízdy. Mám Specialized Turbo Levo fsr 2019, na kterém jsme celou tu dobu měla jenom základní pedály a neviděla jsem v tom naprosto žádný problém. Letos na podzim jsme často jezdili namoklými brdskými lesy, kde kořeny, kameny i listí dost klouzalo a mně neustále sjížděly tretry dolů. Vždycky jsem se o pedály uhodila, těžce se rozjížděla vprostřed kopce nahoru a svízelně udržovala stabilitu vstoje, protože mi pedály při jízdě dolů přes kořeny pod botami divně kmitaly. A pak přišly nové pedály
Crankbrothers 5050 a s nimi zázrak. Nevěříte?
Najednou bylo všechno jednoduché. Tretry drží jak přilepené po rovině i přes hupy. V kole dolů se zkrátka stojí parádně a díky tomu jezdím mnohem rychleji. No a když přijde pořádný výšlap, který si říká o turbíčko, nehrozí, že bych ho třeba nedala. Takže pokud by vám, mé milé dámy, tahle investice přišla předtím zbytečná, nenechte se mýlit a vězte, že není! Je to bomba a určitě stojí za to. Bude se vám zkrátka jezdit mnohem líp.
v Vím, že to naše pánské protějšky s tunningem svých cyklo miláčků často přehání, ale věřte mi, že pořádné šlápnutí do nových pedálů tentokrát oceníte i vy!
A to je ten kámen úrazu. Jednak proto, že jsem v naší cyklo partě téměř nejstarší a jako taková jedna z mála pamětnic šlapek. A jednak proto, že navzdory svému věku jsem cyklistka nejméně zkušená. S jízdou na kole jsem začala teprve před pěti lety. Sami musíte uznat, že tahle kombinace není nejšťastnější a plodí protichůdné reakce a situace. Nelze pominout velmi důvtipné poznámky typu, že šlapky najdu v Perlovce či Skořepce (pro nepražáky – ulice, ve kterých se ještě před dvaceti lety vyskytovaly prostitutky) nebo kde ty šlapky vlastně mám a tak podobně.
Nicméně se opravdu snažím pochytat cyklistickou terminologii od názvů části kol přes úkony údržby až po jednotlivé kusy potřebné kosmetiky. Samozřejmě nevyjímaje tvrďácký slang, protože musíte aspoň občas jet kudlu, dát kamínek, musíte znát rozdíl mezi emtébéčkem a silničkou, vědět proč chtít celopéro, co je sériovka nebo bidon, že dresy vozíte nebo že při jízdě nemáte cukat…. Zkrátka a dobře, kolo to není jen jízda, je to svět, do kterého musíte proniknout. A když potkáte ty správné lidi, je to nádherné objevování, které vás úžasně naplňuje.
Takže výrazům naslouchám, absorbuju a následně zařazuju do svého slovníku, abych byla stoprocentní bikerka, potěšila svého učitele i guida v jedné osobě (a taky předešla jeho kritickým výrokům a hlasitému lamentování) a nebudila výsměch ostatních špatně zvolenými výrazy, byť je to posměch blahosklonný a víceméně milý.
Šlápnout do pedálů“ se mi vyloženě líbí a dobře vím, že hlásat „Šlápnout do šlapek“ by ztratilo svůj půvab. Jenomže pak stačí, abych se o pedál uhodila, ťukla s ním třeba o kámen a nebo mi po něm sjela zablácená bota – zkrátka jakákoli sebemenší nehoda promění můj pedál v prachsprostou šlapku a já jí to pěkně nahlas a přede všemi vytmavím! A je vymalováno. Musím se opravit a kdo mne zná, už tuší, že mám naléhavou potřebu vysvětlovat, co všechno se mi s pedály zrovna stalo a co způsobilo tohle faux paus…
Naštěstí pro mne se mi tyhle historky stávají čím dál tím méně. A proč? Mám nové pedály!!! To prosím není placená reklama, to je fakt. A rozhodně vůbec nečekejte žádné odborné recenze a rozbor toho co bylo před a po nových pedálech. Chci se s vámi jenom podělit o svou skromnou zkušenost. Byla jsem překvapená, jak taková zdánlivá maličkost může změnit celkovou kvalitu jízdy. Mám Specialized Turbo Levo fsr 2019, na kterém jsme celou tu dobu měla jenom základní pedály a neviděla jsem v tom naprosto žádný problém. Letos na podzim jsme často jezdili namoklými brdskými lesy, kde kořeny, kameny i listí dost klouzalo a mně neustále sjížděly tretry dolů. Vždycky jsem se o pedály uhodila, těžce se rozjížděla vprostřed kopce nahoru a svízelně udržovala stabilitu vstoje, protože mi pedály při jízdě dolů přes kořeny pod botami divně kmitaly. A pak přišly nové pedály
Crankbrothers 5050 a s nimi zázrak. Nevěříte?
Najednou bylo všechno jednoduché. Tretry drží jak přilepené po rovině i přes hupy. V kole dolů se zkrátka stojí parádně a díky tomu jezdím mnohem rychleji. No a když přijde pořádný výšlap, který si říká o turbíčko, nehrozí, že bych ho třeba nedala. Takže pokud by vám, mé milé dámy, tahle investice přišla předtím zbytečná, nenechte se mýlit a vězte, že není! Je to bomba a určitě stojí za to. Bude se vám zkrátka jezdit mnohem líp.
v Vím, že to naše pánské protějšky s tunningem svých cyklo miláčků často přehání, ale věřte mi, že pořádné šlápnutí do nových pedálů tentokrát oceníte i vy!