Ale teď nejezdíme ani na ledu ani po chodbě. Ve třídě je ticho jak v hrobě. Akorát krásně voní houba na mazání tabule. Moc rád k ní čuchám, protože nic jiného tak podobně nevoní. Zato Irena smrdí. Irena smrdí vždycky. Aj její brácha Pepa smrdí a Laďa taky smrdí a když tak o tom přemýšlím, smrdí u Feketů všichni. Pan Fekete i s jejich mamou taky.
Když přijde paní Feketová do obchodu ráno čekat na rohlíky a chleba, tak všichni z krámu utečou ven a i když je třeba chladno nebo prší, sou rači na čerstvém vzduchu. Fakt. Tak strašně oni páchnou. Zavřu oči a cítím starou náčiňovou hadru a chcanky.
Se divím paní Malínkové, co prodává, že ji nevyhodí. Ale otec mi říkal, že Malínkovi jsou slušní lidi, co se museli ze svého statku v Čechách vystěhovat, když jim ho sebrali, že paní Malíková je ze staré školy a tak si myslím, že Feketku nechává v obchodě smrdět ze slušnosti.
Ale stejně to pořád přesně nechápu.
Ona by si ten vyhazov stará Feketka asi určitě nenechala líbit. Ta by řvala! Nikdo, koho znám, neumí tak křičet a sprostě nadávat jako umí ona. Někteří chlapi od nás z Vilémovic taky někdy nadávají všelijaké sprosťárny, ale Feketka je stoprocentně všecky trumfne.
A potom, ona tam stejně nikdy není sama. Tam se na čekání, až přijede zboží, sleze stejně nejmíň půl jejich rodiny. A nadávali by všichni. A tak asi stačí, že jenom smrdí. Feketovi bydlí hned za našim barákem a nikdo k nim nechodí rád. Leda když musí. Já někdy musím.
Irena chodí, tak jako my, už do šesté třídy. Stejně se dostala až sem zázrakem, protože všichni Feketi vždycky propadli už v první třídě. Pepa v první třídě zůstal tři roky. Já šel do první a on v ní ještě byl, i když už mohl být třeťák. A to sem ho musel někdy doučovat, ale to řeknu až někdy jindy, jak byl Pepa blbec blbej.
Irena chodí, tak jako my, už do šesté třídy. Stejně se dostala až sem zázrakem, protože všichni Feketi vždycky propadli už v první třídě. Pepa v první třídě zůstal tři roky. Já šel do první a on v ní ještě byl, i když už mohl být třeťák. A to sem ho musel někdy doučovat, ale to řeknu až někdy jindy, jak byl Pepa blbec blbej.
My, co jezdíme do školy z Vilémovic do Vlčic autobusem, tak jedeme už ráno v půl šesté, protože nic jiného už později nejede. V Uhelné přesedneme do dělničáku, co jede z Javorníka do Jeseníku a za dva kilometry už sou Vlčice. Tam sme nejdřív chodili do školy pro první stupeň do páté třídy. Teď chodíme do šesté v nové velké škole, co má čtyři třídy a ještě velkou tělocvičnu. A tady je bezva, že nás pustí školník dovnitř hned v šest ráno. A protože se už od půlky října topí a ve třídách je ústřední topení, zalezeme si, Kája, Jana, Irena a já pod okna pod radiátory, co bezva hřejou a tam ještě na parketách zkoušíme spát alespoň do půl osmé.
Potom začnou ve škole znít různé zvuky, začne se rozléhat všelijaké praskání, vrzání a hlasy a pak už to nemá cenu. Ale ještě dřív mě dneska budí Irena.
Nadávám na Irenu: „Ireno, di si lehnout jinam. Kdo to má furt čuchat!“
Nadávám na Irenu: „Ireno, di si lehnout jinam. Kdo to má furt čuchat!“
Ale ona ani neodpoví. Leží hned za mnou a klidně si páchne dál. To ty její hadry.
Vysoukal jsem se z pod topení a dívám se skrz skorotmu, kde je ještě volné místo. Ale nikde není.
Ve třídě sou jen čtyři radiátory.
Tak to dál nejde, zítra budeme losovat, kdo bude ležet před a za Feketkou. S touto myšlenkou sem se alespoň udělal hlavou čelem vzad na opačnou stranu a znovu pokoušel zamhouřit oči.
I když nespíme, vylezeme obyčejně, až když přijdou do třídy první vlčická děcka. Venku už je světlo a jak mají všichni na zádech vymrzlé aktovky, tak s nima do třídy vtrhne taky venkovní zima a to už je nejvyšší čas sednout do lavice. Já sedím s Kájou. Kája je můj nejlepší kamarád a všude chodíme spolu. A Kája nesmrdí.
I když nespíme, vylezeme obyčejně, až když přijdou do třídy první vlčická děcka. Venku už je světlo a jak mají všichni na zádech vymrzlé aktovky, tak s nima do třídy vtrhne taky venkovní zima a to už je nejvyšší čas sednout do lavice. Já sedím s Kájou. Kája je můj nejlepší kamarád a všude chodíme spolu. A Kája nesmrdí.
První kapitola z Wilsonovy chystané knížky VŠECHNY MÉ LÁSKY.